Funderar du på fjärrvärme?
Då brukar frågorna vara många. Här nedan ser du några av de vanligaste tillsammans med våra svar.
Kan jag få fjärrvärme till mitt hus?
Ja, om du bor i centrala delar av Haparanda kommun. Vi lämnar gärna en offert på anslutningen eftersom den beror på förutsättningarna i området.
Varför ska jag välja fjärrvärme när jag har en bra panna?
Fjärrvärme är ett bra sätt att värma byggnader på. Det är enkelt, tryggt, miljöanpassat och prisvärt. Var och en får väga samman alternativens egenskaper vad gäller bekvämlighet, trygghet, pris och själv välja. Anslutning till fjärrvärme är helt frivillig.
Varför är fjärrvärme bra för miljön?
Vår fjärrvärme produceras med i huvudsak förnyelsebart biobränsle och bidrar inte till en ökad växthuseffekt. Effektiv förbränning och rökgasrening håller övriga utsläpp på en låg nivå.
Klarar ni leveransen när det är riktigt kallt ute?
Ja, fjärrvärmen är nog den tillförlitligaste värmekällan som går att få. Vi har sällan störningar. Skulle vi få ett driftstopp på någon panna, så finns det andra pannor i reserv.
Om jag ansluter mitt hus till fjärrvärme, kan jag då byta till annan energikälla?
Avtalet har en uppsägningstid på tre månader, men vi hoppas förstås att du tycker att fjärrvärme är enkelt och prisvärt och fortsätter vara kund hos oss.
Hur gör jag för att ansluta mig till fjärrvärme?
Ligger fastigheten inom eller i närheten av fjärrvärmenätet är förutsättningarna oftast goda att få fjärrvärme. Fyll i en intresseanmälan eller kontakta vår kundservice så får du veta mer. (Intresseanmälan fjärrvärme)
Vad är kostnaderna för att ansluta sig till fjärrvärme?
Det kan variera beroende på avstånd till befintlig fjärrvärmeledning. Kontakta vår Marknadsansvarige för att få en offert.
När jag installerar fjärrvärme, hur lång tid är det rörigt på och vid tomten?
Ungefär en till två månader. Vi återfyller och lägger på jord och vi gör även det sista finjobbet, lägger matjord och så gräs.
Kan jag påverka grävarbetena i trädgården och installationen inomhus?
Ja. Innan vår installatör påbörjar sitt arbete kommer han att kontakta dig så att ni gemensamt kommer fram till bästa lösningen.
Fjärrvärme – vem äger och ansvarar för vad?
Du som är kund äger och ansvarar för undercentralen plus ledningen från avstängningsventilen innanför husgrunden förutom värmemätaren. Vi äger och ansvarar för ledningarna fram till och med avstängningsventilerna samt värmemätaren.
Vilken service och garanti får jag?
Garantitiden är två år på fjärrvärmecentralen. Därefter kan våra kunder teckna ett serviceavtal som gör att vi med jämna mellanrum kommer ut och går igenom centralen. Om något därutöver behöver åtgärdas lämnar vi förslag på det. För mer information hör av dig till vår kundservice på 0922-26000 eller ekonomikontor@haparanda.se
Får jag ha kvar min panna, varmvattenberedare eller annan värmekälla?
Tyvärr kan de inte kopplas in. En mindre värmekälla som till exempel en braskamin kan du däremot ha kvar.
Hur lång är livslängden på fjärrvärmecentralen?
Cirka 20 år för rörliga delar.
Erbjuder ni autogiro eller e-faktura?
Ja, vi erbjuder båda alternativ för att underlätta för dig. Läs mer om smidigare betalning>